Mijn Peruaanse integratie - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Leonie Schrijver - WaarBenJij.nu Mijn Peruaanse integratie - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Leonie Schrijver - WaarBenJij.nu

Mijn Peruaanse integratie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

26 Oktober 2012 | Peru, Cuzco

Nu ik officieel niet meer in Nederland woon, en ja mijn woonplaats op Facebook heb veranderd in Cusco, kan ik toch zeggen dat ik al redelijk peruaans ben!
Allereerst heb ik mijn eigen Peruaanse warme chocolademelk gemaakt in het Chocolademuseum. Je kreeg gewoon vloeibare chocola met allerlei ingredienten die je dan eraan kan toevoegen. Heerlijk!
Ten tweede heb ik al heel wat Salsa gedanst. Hier is het gewoon elke avond om 10 uur in een disco. Ze geven gewoon gratis Salsalessen! Er was een oude man die je gewoon echt rondslingerde en jouw taak was dan gewoon een beetje het ritme aanhouden. Echt heel gaaf, en wss ga ik hier wel salsa lessen nemen! Moet ook een beetje blijven sporten. Ik zie er nu al naar uit om heerlijk makkelijk te sporten in Nederland vanwege mijn verhoogde hemoglobine hier.
Okee wat nog meer? Oja natuurlijk! Ik heb dus Cavia gegeten! Hier heet dat Cuy en dat kan dus of gebakken zijn of lekker platgestampt. We gingen met de taxi naar een Cuyeria, ja een restaurant met alleen maar Cavias, en hadden daar dus onze eerste platgestampte cavia. Inclusief de dingen die je dus niet wilt eten als touristje: Ogen, hersenen, lever, longen, hart, nieren enz. Normaal ben ik niet zon pietlut met eten, puur omdat ik zo van eten houdt, maar dit is toch wel mentaal heel zwaar om naar binnen te krijgen! Als voorbeeld: Ik zat lekker te knauwen aan een caviapootje , besef ik opeens dat ik het vasthoudt aan het klauwtje met nageltjes; Iew! Het erge is ook dat je het dus met handen eet en het pootje er dus af moet rukken. Veel naarder dan een krokant kippetje. Uiteindelijk kreeg ik het dus wel naar binnen maar oh god dat doe ik dus niet meer.
Vervolgens heb ik hier ook een Massage gehad. Supercheap hier! Echt 7,5 euro ofzo. Iets wat je niet vindt in Nederland. Echt alles! Hoofdmassage, reflexologie, hotstone massage, full body massage, Swedish massage en whatever else. Heel relaxing, en was ook wel nodig voor mijn grote trek naar MachuPichhu!
Op zaterdagochtend begon the Inca Jungle trek. We vertrokken vroeg in de ochtend en gingen eerst met het busje naar de hoogste plek waar ik ooit ben geweest. Iets boven de 4000 meter! Als ik me herriner 4300 maar dat kan ook anders zijn. Vanaf daar, een stuk kouder, gingen we met de mountainbike naar beneden! Echt crossen! Je hoefde eigenlijk gewoon niet te trappen, en kon je ook beter niet doen, want dan vloog je uit de bocht! Echt het prachtigste uitzicht wat je kan hebben als je fietst en het was ook toch wel weer heel fijn om op een fietsje te stappen. Wat enigszins verbazingwekkend is aangezien sinds ik me rijbewijs had, alleen nog maar in de auto te vinden was! We hebben serieus zon 2000 meter afgedaald. Totaal niet zwaar; puur en alleen heel gaaf. Vervolgens gingen we door in de bus naar de Urubamba rivier om te gaan raften! Waren toch wel weer wat muggen te vinden, maar dat was werkelijk niets vergeleken met Venezuela dus klagen deed ik niet. Het is wel heel makkelijk om alles te vergelijken met Venezuela. Maakt alles een stuk makkelijker; hiken, muggen. Raften was gaaf maar ik had het toch iets woester verwacht. Het water was wel heel koud! Daarna gingen we nog anderhalfuurtje hiken, best steil, richting de Monkey House. Prachtig uitzicht, wat wij overigens toen nog niet zagen want we hiketen in het donker. Gewoon een klein posadaatje in het bos met het uizicht op de vallei. Koude douches, die eigenlijk heel goed waren, en bedden die goed leken maar niet echt waren. En toen kwam ik weer met me lompe actie. Net zoals voor de grote Roraima trek in Venezuela, zwikte me enkel dubbel, zonder enige goede reden, en kwam er een jaap van een wond in me schattige kleine teentje. Het bloedde als een rund, er kwam geen einde aan maar gelukkig waren er twee geneeskundestudenten die me teentje tot rust hielpen. Met halve teen heb ik dus voor de rest van de tijd gehiked, wat niet heel relaxt is. Gewoon doorlopen en er niet aandenken. Dat is wel iets wat ik geleerd heb boven op Roraima.
We hadden heerlijk eten en na wat kaartspelletjes gingen we slapen voor onze grote hikedag in de morgen!
Het was ongeveer 5/6 uur hiken denk ik. Eerst stopten we bij een huisje waar we ons verkleedden in Peruaanse mensen en vervolgens kregen we nog wat informatie over koffie en coca leaves. Kauwen op Coca leaves is heel goed voor je en dus besloot ik dat maar te doen. Beetje suiker en wat blaadjes en stop het in je kies en laat het daar maar lekker zitten. Normaal gesproken hoort dit dan 2-4 uur te duren maar na een halfuurtje, uurtje had ik er wel genoeg van. Ik weet niet of het werkt maar okee.
We liepen langs de vallei, met werkelijk de prachtigste uitzichten. Na een pauze met heel veel fotos, gingen we verder. Ondertussen stonden er om de 2 uur zomaar een paar vrouwtjes om wat eten en water te verkopen. Een vrouw kon zelf niet rekenen dus deed ik het voor haar.
Ze leven ook echt in de middle of nowhere.
Onze lunch bestond, zoals altijd, uit soep en vervolgens kip met rijst en nog wat aardappels erdoor. Lekker, saai en raar dat ze rijst met aardappels mixen. Bij ons is het of of.
Vervolgens gingen we verder, namen snel een lekker duik in die koude rivier, hiketen verder en moesten vervolgens met een cable car over de rivier heen. Heel random staan daar dan oppeens zon kabelbaantje en daar ga je dan met ze tweetjes over heen. We kwamen daarna aan bij de Hotsprings! Heel mooi, schoon en warm. We bleven daar zon 2 uur en gingen daarna naar onze tweede accomodatie. Vrij simpel maar goed te doen. Als avondeten weet soep met vervolgens weer rijst en aardappels en een sausje. Het hiken was trouwens vol te houden met alle raadsels die we deden. Een paar mensen hadden hele raadsels en daar waren we dan continu mee bezig om die op te lossen.
De volgende dag was het tokkelen! Was wel een beetje bang in het begin maar aan de andere kant heb ik al zoveel dingen overwonnen met me hoogtevrees en zeker nu na het tokkelen is het al bijna weg! Er waren 5 tokkelbanen in totaal, waarvan eentje over de 500 meter was en een paar andere 400 meter. We staken 2 keer de rivier over. Er was vrijveel wind dus dat maakte het wel enger, je kreeg oppeens een vlaag van links te pakken. Het ging zelfs nog even regenen! Het gaafste was nog wel dat ik opsekop ben geweest. Nooit verwacht dat ik het ging doen en de eerste keer was het ook echt heel eng! De tweede keer dat ik het deed was het heel gaaf en keek ik gewoon naar onder naar de grond. Heel heel heel leuk! Daarna moesten we doorgaan met hiken. Vooral langs het spoor en met alle gigantische bergen om je heen. We zagen zelfs een paar keer machupicchu in de verte. Kapot kwamen we aan in het plaatsje dichtbij Machu Picchu. Eindelijk een hotel! Met tv! Lekker BBC of CNN gekeken over de Amerikaanse elections, wat geslapen en vervolgens uit eten zijn gegaan. Heel mooi stadje, gewoon tussen de bergen met allerlei restaurantjes, discos en zelfs een goed voetbalveld, wat we tot nu toe nog niet gevonden hadden. Overigens niks gedaan, want de volgende dag moesten we vroeg op om naar Machu Picchu te hiken.
Om 4.30 gingen we uit het hotel weg, om in het donker erheen te wandelen en hopelijk de zonsopgang te zien. Het waren alleen maar trappen trappen trappen en het was verschrikkelijk zwaar. Wel prachtig uitzicht, maar oh zo verschrikkelijk zwaar. Ik deed het in 55 minuten, wat onder het gemiddelde is dus ik was trots! Vervolgens nog wat meer hiken om bij hét uitzicht te komen en... Wat een domper. We zagen werkelijk niks! Helemaal vol met wolken! Na een half uurtje, terwijl de gids uitlegde, werd het al steeds helderder en uiteindelijk hadden we al gauw het bekende uitzichtje. We liepen verder door heel Machu Picchu met onze gids en na wat relaxen gingen we de Huayna Picchu op! Het zou ongeveer een uurtje naar boven zijn volgens mij, en wij deden het in rond de 40 minuten dus dat was helemaal top! Nog wat fotos daar gemaakt van het prachtige uitzicht; Heel Machu Picchu en alles in de omgeving wat nog meer te zien is. De weg naar beneden was wel wat steiler met kleine trappetjes maar niet echt een probleem. We waren echter wel kapot toen we beneden waren dus zijn we met ze allen in slaap gevallen op een van de terassen van Machu Picchu. Zon uurtje daar lekker gelegen. En toen kwamen wat Alpacas langs! Zo cute! Die wonen daar gewoon lekker en ik hou van die lieve lamabeestjes dus ook nog wat fotos daar mee gemaakt. Echt zo veel fotos gemaakt die dag, not normal!
Toen het tijd was naar beneden te gaan, waren we kapot! Sommigen namen de bus, maar ik wou het afmaken en besloot dus met de trappen naar beneden te gaan. Het was te doen maar oh wat waren we kapot. Vervolgens weer in het stadje aankomend gingen we naar de Agua Calientes. Oh en wat was dat smerig zeg. Het water was niet helder, het stonk naar pis en er was alleen een koude douche erna. Nou die nam ik dan want dat water was werkelijk smerig. Na dit vieze water gingen we naar een restaurantje. Onze afdingtechnieken zijn al erg gegroeid en dus kregen we onder andere free nachos con guacamole. Hmmm! Werkelijk mijn lievelingsgerecht hier, ookal is dat dan Mexicaans. Na eindelijk een heerlijke Cheeseburger gegeten te hebben, gingen we naar onze trein! Op weg naar Cusco! Het was ondertussen al 9 uur snachts, want we waren ongeveer 12 uur op Machu Picchu geweest. Na de trein moesten we nog even met de bus en in beide sliep iedereen continu. Uiteindelijk bij mijn huis, kreeg ik het slot weliswaar in een keer omgedraaid! Ik was 1.30 thuis! Het was toch wel een geweldige trip geweest!
Volgende dag lekker meteen om 6.30 opgestaan om te douchen en naar me spaanse les te gaan. Toch ook nog gisteren gepartyd, maar we waren zo moe dat ik al om 2 uur thuis was. In die avond hadden we ook een Pubquiz gedaan; een quiz in een engelse pub met vragen over alles. Flink verloren maar ach, waarschijnlijk doen we het maandag weer!
Vanmiddag weer wat bij geslapen en vanavond doe ik het maar even rustig aan denk haha.
Heel erg kijk ik uit naar woensdag: Halloween! We organiseren een feest hier en het is hier blijkbaar heel groot! Er is ook een talentenshow, maar ik heb niet echt talent dus die laat ik maar aan me voorbijgaan. Nu nog een lowbudget outfit vinden, oftewel met de kleren die ik nu heb, wat overigens heel weinig is aangezien ik nu nog maar 1 lange broek heb omdat ik uit de andere gescheurd was toen ik iets te wild danste. Oeps! Nu moet ik toch maar wat kleren gaan kopen.
Het enige wat me nog resteerd tot mijn volledige transform tot Peruaanse integrant is naar de Alpaca farm en Cheviche eten!
Binnenkort!
Deze week doe ik niet heel veel denk ik. Wellicht naar de kapper! Eng maar nodig dus ik zie wel wat me overkomt!
Besos,
Leonie

  • 26 Oktober 2012 - 13:35

    Pa:

    Nou lieve Peruaanse,

    ik heb je verhaal in 1 ruk gelezen. Wat een verhaal, ik had me al iets in mijn hoofd gehaald bij de foto's, maar zoals je het beschrijft, lijkt het nog veel geweldiger. Prachtig zoals jeje vrij beweegt in de Andes. We zijn allemaal heel trots op je hoe positief je omgaat met de soms toch zware omstandigheden. Iedereen vraagt er ook naar en zoals vanmorgen bij de 5 broers heb ik de eigenaar foto's laten zien hoe jij op je kop over een afgrond tokkelt.
    Echt geweldig! Nog een paar keer cavia eten en je kan elk huisdier eten. Ik zal Wobbe extra bewaken als je terug bent. ps zij is heel slank, weinig vlees hoor.

    nog veel plezier en raak niet te over vermoeid.

    pa

  • 26 Oktober 2012 - 17:10

    Ben Zwagemakers:

    Wat een ondernemende dame ben je geworden.
    Ik geloof niet dat ik ooit cavia zou kunnen eten.
    Veel succes in Peru.

  • 29 Oktober 2012 - 18:10

    Oma:

    Lieve Leonie, ik heb je gister wel gemist ,gelukkig heb ik jou op skype gezien.
    Fijn dat het goed met je gaat. Met veel plazier lees ik de reisverslagen.
    Dikke kus van mij. Liefs OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Zuid Amerika Reis: Peru

talenschool en vrijwilligerswerk in Cuzco

Recente Reisverslagen:

26 November 2012

Chau, mi Peru!

12 November 2012

Jungle & Huacachina

01 November 2012

Halloween in Cusco.

26 Oktober 2012

Mijn Peruaanse integratie

15 Oktober 2012

Sacred Valley
Leonie

Lang, blond en op reis.

Actief sinds 20 Juli 2012
Verslag gelezen: 906
Totaal aantal bezoekers 22298

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 24 November 2012

Zuid Amerika Reis: Peru

29 Juli 2012 - 27 September 2012

Zuid Amerika Reis: Venezuela

24 November 2012 - 30 November -0001

Zuid Amerika Reis: Ecuador

Landen bezocht: