Quitohohoho - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Leonie Schrijver - WaarBenJij.nu Quitohohoho - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Leonie Schrijver - WaarBenJij.nu

Quitohohoho

Blijf op de hoogte en volg Leonie

30 December 2012 | Ecuador, Quito

Kerstmis in Quito. Het was niet heel boeiend maar toch best gezellig! In Ecuador, overigens heel Zuid Amerika, wordt Kerstmis gevierd op de 24e. Ze beginnen dan al om 3 uur met een groot diner tot in het einde van de avond. In de ochtend op de 25e zijn dan de kadootjes aan de beurt en na dat, is Kerstmis over. Een tweede Kerstdag bestaat al helemaal niet.
Bij mij ging het een beetje anders. Ik werd uitgenodigd door 3 jongens om een groot diner te maken, en uiteraard ook op te eten natuurlijk. Een iemand had het diner bedacht en het was echt ziekelijk groot. We hadden iets van 7 gerechten; van zalmtoastjes en salade tot beef wellington en chocolademousse. Natuurlijk hadden we dan ook nog een opfrisser tussendoor om de vorige smaken te vergeten en klaar te zijn voor het hoofdmaaltijd. Uiteindelijk zaten we dus echt bom en bomvol!
Quito was niet veel versierd maar in Otavalo wel! Ik was er al Zondag geweest met Rebecca en zat al helemaal in de kerstsfeer. Eenmaal terug in Quito zakte dat al weer weg en ging ik dus met Marly nog een keertje op een woensdagmiddagje. Gek dat voor mij 2 uur echt niks is en gewoon eventjes zo lang reis voor een middagje. Voor deze reis wou ik zelf al naar me Oma langer dan een dagje blijven omdat ik het anders zonde vond om 1.5 uurtje te reizen. Nou oma ik kom vaker langs als ik thuis ben!
In Otavalo is het park heel leuk versierd met Kerstboom en lichtjes en zelfs de straten zijn versierd! Er waren ook showchoirs performed door kleine kindjes. Erg erg schattig!
Verder ben ik begonnen met mijn Vrijwilligerswerk. Nog niet vaak geweest want bij Kerst was het gesloten. Het is gewoon beetje spelen met zieke kindertjes en een beetje registreren wie er zijn. Ook spelletjes pakken uit de kast want dat mogen ze zelf niet. Gewoon baas zijn van de speelruimte in het ziekenhuis Baca Ortiz. Zelfs de schoonmaakster ziet je zo want die laat specifiek aan jou weten dat ze klaar is met werken en niet aan mijn baas. Of ik het leuk vind weet ik nog niet echt, want ik ben er nog maar twee keertjes geweest. Het is maar of er veel vrijwilligers zijn of veel kindjes.
Verder ben ik nog met Pascale naar Quiletoa geweest. Ze ging al met een Ecuadoriaanse vriendin en haar vriend en ik sloot me daar bij aan. We gingen voor twee daagjes! Toen we aankwamen na een paar uur met de bus gingen we meteen naar de Krater met Water, althans zo noemen wij het. Het was best een tijdje naar beneden; zo tussen half uur en uur denk ik. Het was best indrukwekkend.
Maar toen moesten we terug. En dat zou zo´n anderhalfuur wel duren. En het begon ook nog is te plensen!
Pascale en ik waren al lui dus we besloten maar een paard naar boven te nemen. Het was acht dollar maar het was het sowieso waard. We waren alsnog nat maar wel minder lang in die kou en we waren ook nog is niet moe! Wel flinke spierpijn door op dat paard te zitten.
Op vrijdagavond kwam Laura aan in Quito. Ik kende haar van Cusco en we gaan samen nieuwjaar vieren! Samen eerst lekker uit eten geweest bij Magic Bean en toen de volgende dag naar Otavalo, weer. Ik vind Otavalo wel veel leuker dan Quito. Het doet me meer aan Cusco denken. Quito is commercialer, groter en heeft niet meer het authentieke Zuid Amerikaanse gevoel. In Otavalo lopen nog leuke Ecuadoriaanse vrouwen rond met die traditionele kleren en in Quito zijn het jonge ecuadorianen die denken dat ze cool zijn en continu opmerkingen maken als je langsloopt. Ja het is lastig als lange blondine in Zuid Amerika: Je krijgt aandacht die je niet hebben wilt, of je moet heel wanhopig zijn. Continu opmerkingen of op je af komen of aanraken. Dat is wel iets wat ik totaal NIET ga missen in Nederland. Dat is wel iets wat je ook flink gek kan maken, zeker na al 5 maanden. Maar goed!
Ik heb bovendien ons studentenappartement flink kerstopgepimpt! Samen met Pascale hadden we van die papiersneeuwvlokjes gemaakt en tekeningen met krijt gemaakt die we in het ziekenhuis hadden gemaakt. Ik had zelf nog een kerstslinger boven de deur gehangen en vervolgens heel de dag youtube kerstsongs opgezet. Ik laat het lekker hangen!
Wat ik ga doen met Nieuwjaar: ik blijf lekker in Quito met Laura en Marly en waarschijnlijk komt er een vriendin van Laura nog en misschien nog Simone uit Duitsland. Er zijn ook nog andere mensen in het Studentenhuis dus misschien gaan we daar nog mee partyen.
Nieuwjaar in Quito is chaos heb ik gehoord. Je kan nu allemaal al poppen kopen, gemaakt van krant, om ze op oudjaar of nieuwjaar af te steken. Blijkbaar staan de straten vol met vuur! Ben benieuwd!
Mijn plannen zijn nog naar Baños te gaan en naar Cuenca of ander stadje. Baños kon natuurlijk nog niet eerder door de vulkaaneruptie.
En hierna naar Montañita weer! Samen met Jip en Sven! Lekker laatste weekendje genieten in het zonnetje!
Nog en Alvast:

Feliz Navidad y Prospero Año Nuevo!

  • 31 December 2012 - 09:11

    Gea Verkouteren:

    Hoi Leonie. Leuk om af en toe je verhalen te lezen. Fijn dat je ook gezellige kerstdagen hebt gehad. Wat heb je al veel gedaan en gezien en veel mensen leren kennen de afgelopen periode zeg! Leuk voor je,en grappig dat je na zo'n korte tijd al zo anders gaat denken over afstanden afleggen. Je oma zal dit vast goed onthouden en is nu al blij over de bezoekjes in het nieuwe jaar. Het zit er al weer bijna op voor je daar ! Het zal straks wel weer enorm wennen zijn in dit kleine kneuterlandje maar natuurlijk ook fijn om je familie en vrienden weer te kunnen zien. Dag Leonie, geniet nog van de laatste periode en ik wens je alle goeds toe voor het nieuwe jaar. Dikke knuffel van Gea en natuurlijk ook van Peter en onze kids. X

  • 31 December 2012 - 11:58

    Jim:

    Ben benieuwd naar de foto's van je opgepinpte studentenkamer, waar zijn de foto's?

  • 31 December 2012 - 17:18

    Pa:

    Hi die Leonie,

    zo hier nog een paar uur en 2012 is weer voorbij. Voor jou waarschijnlijk 1 van de bewogenste jaren in je leven. Examen, rijbewijs, prachtige vacanties en natuurlijk het grote gebeuren in Zuid Amerika. Een gebeurtenis met grote invloed voor de rest van je leven. Het blijkt wel weer uit je laatste verhaal. Heerlijk relativerend en zoveel prachtige verhaaltjes. We missen je hier! een goed einde voor 2012 alvast! en een nog mooier (kan dat) 2013!!

    knuffel pa

  • 31 December 2012 - 17:18

    Pa:

    Hi die Leonie,

    zo hier nog een paar uur en 2012 is weer voorbij. Voor jou waarschijnlijk 1 van de bewogenste jaren in je leven. Examen, rijbewijs, prachtige vacanties en natuurlijk het grote gebeuren in Zuid Amerika. Een gebeurtenis met grote invloed voor de rest van je leven. Het blijkt wel weer uit je laatste verhaal. Heerlijk relativerend en zoveel prachtige verhaaltjes. We missen je hier! een goed einde voor 2012 alvast! en een nog mooier (kan dat) 2013!!

    knuffel pa

  • 31 December 2012 - 18:16

    Oma:

    Dag lieverd,fijn om weer iets te horen ,dankjewel .Ik wens je voor 2013 veel ,liefde en gezondheid en dat de studiekeus die je straks gaat maken, jou geluk zal brengen.
    Heel veel liefs, dikke kus van mij

  • 01 Januari 2013 - 02:20

    Mama:

    Lieve Leonie,
    gelukkig nieuw jaar!!
    geniet nog van je laatste weken daar. we kijken ernaar uit dat je weer lekker bij ons bent. Ik heb zin om je te knuffelen. ;)
    Het is hier regenachtig en grauw, daar zal je moeilijk weer aan wennen denk ik. geniet nog van het zonnetje zolang het nog kan!
    liefs,
    mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Zuid Amerika Reis: Ecuador

talenschool en vrijwilligerswerk in Quito

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2013

Van de hoogte naar het water tot het stadje

02 Januari 2013

Año Nuevo!

30 December 2012

Quitohohoho

18 December 2012

¡Buenazo!

10 December 2012

Weekje 2
Leonie

Lang, blond en op reis.

Actief sinds 20 Juli 2012
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 22301

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 24 November 2012

Zuid Amerika Reis: Peru

29 Juli 2012 - 27 September 2012

Zuid Amerika Reis: Venezuela

24 November 2012 - 30 November -0001

Zuid Amerika Reis: Ecuador

Landen bezocht: